pondělí 25. června 2012

O slušnosti a civilizovanosti

Jedno ze slov, kterému současná politická scéna za poslední desetiletí značně zvýšila frekvenci výskytu, je slovo slušnost. Zadejte si do google "volební heslo slušnost" a uvidíte, že vám vyjedou všechny strany napříč politickým spektrem. Už dlouho přemýšlím o tom, co to vlastně slušnost znamená, a protože mě dnes velmi zvedlo ze židle čtení o přestupkovém zákoně, který má "slušné lidi" chránit, rozhodla jsem se, že je čas se nad slovem slušnost zamyslet veřejně. Vážený čtenář se možná bude ptát, co že podobná úvaha dělá na blogu o životě na francouzském maloměstě, ale možná téma není až zas tak od věci.

Přeložit slovo slušnost do francouzštiny je samo o sobě docela těžké. Možná, že nejblíže stojí slovo "civilité", které by se ale také dalo přeložit jako civilizovanost. "Ukažte, že jste civilizovaní", můžete například nabádat občany, kteří si z vaší uličky dělají veřejný záchod: "a používejte záchodek před okny Eulalie Čubíkové". Civilizovanost je tedy tak nějak opakem neandrtálnosti a nejspíš tvoří i jistý šarm zdejší společnosti. "Divoši" cedí Hvězdopravec skrze zuby, když potkáme české kamarády, kteří mě nadšeně pozdraví a jeho nechají stát vedle jako by ho ani neviděli. "Nevychovanec", pomyslím si, když mi moje maminka vypráví, kterak ji na žádost o pomoc s výměnou kola kolemjdoucí pán odmítl slovy: "Na cizí věci já nešahám". "Medvěd bručoun", směje se Hvězdopravec, když protijdoucí horal odpoví na pozdrav něčím mezi slovem a zvukem. Zkrátka, civilizovanost je umění se chovat mezi sebou, opakem divokosti. Umění pozdravit - protože pozdravit, to nic nestojí a dávám tím najevo, že druhý není vosk -, umění dát druhému přednost ve dveřích, umění necpat do sebe potravu jako o život ale stolovat. To všechno dohromady tvoří jisté savoir vivre, umění žít, přesněji umění žít pospolu tak, aby dennodenní kontakt nebyl plný skřípění zubů, ran loktem, odsekávání a někdy i nadávek.

Ačkoli nechci generalizovat, z mojí zkušenosti můžu říct, že tento ekvivalent slova slušnost se nám moc v Čechách nehodí. Elementární civilizační návyky tohoto typu u nás sice existují a máme je tak nějak ve vědomí, ale rozhodně se nemůžete víceméně spolehnout, že budou respektovány. Velmi často se setkáváme s tím, že prostě nejsou, aniž by to bylo pro narušitele nějak příliš stigmatizující, a to ani pokud se jedná o veřejnou figuru.

Ve Francii se nikdo nezamýšlí nad tím, který politik je nebo není civilizovaný, neb tento rozměr slušnosti je naprostou samozřejmostí, stejně jako jistá kultivovanost projevu. Také proto Sarkozyho slova: "Vypadni, debile!", jimiž častoval účastníka jednoho z meetingů, který ho žádal, ať se ho nedotýká, tolik Francii šokovala. Možná můžete polemizovat o tom, zda fakt, že většina politických elit pochází z elitní školy ENA je dobře nebo špatně, pravda ale je, že ENA je zárukou toho, že politik se bude umět nejen slušně chovat, ale zároveň bude mít určitou kultivovanost projevu a kulturní a vědomostní zázemí.

Ale vraťme se zpět ke slušnosti v Čechách. Váženému čtenáři je jistě jasné, že národ, kde není zřejmě nemožné, aby byl vážným kandidátem na prezidenta "sympaťák" vesnický pepík Miloš Zeman, a kde se to hemží vulgarismy nalevo i napravo, má na tento druh slušnosti úplně jiný názor. Jistá neotesanost je zřejmě brána jako sympatický rys, a i když nám hrubost vadí, možná si často sami nejsme jisti, jak bychom se vlastně měli sami chovat.

Přemýšlím o tom, když přijedu zpět do svého rodného českého maloměsta a potkávám jednoho známého za druhým. Pozdravit, nepozdravit? Ve Zvonokosech zdravím všechny, kdo třeba jen jdou proti mě na ulici a navážou oční kontakt. Když potkám v rodné díře lidi, kteří se mnou chodili na stejnou školu, většinou je ticho, ačkoli oba dobře víme who is who. A když mě moje maminka představila svojí kolegyni: "To je moje dcera", kolegyně odpověděla: "Já vím, já už jsem ji viděla" a následně pokračovala v konverzaci.  Je to jiná kultura, přemýšlím, cítíc se tak trochu uražena. Nebo jsou prostě nevychovaní? Žije se jim takhle dobře? Napadají tyhle věci jenom mě?

V takových chvílích se cítím v Čechách jako cizinec a zároveň se zoufale snažím, aby to nebylo poznat, aby si o mě nemysleli, že jsem náfuka. A tak se snažím chovat se jako ostatní. Zároveň si ale říkám, největší projev civilizovanosti je být schopen se tak chovat, i když to ostatní nedělají.

Vraťme se ale k původní otázce. Když naši politici apelují na slušnost, na co tedy apelují? Kdo jsou oni slušní lidé? Proč zrovna slovo slušnost?

Proč ne třeba poctivost? Poctivý je člověk, který nekrade a žije v souladu se zákonem. S psaným zákonem. Kupodivu se u nás s ní ohání politická scéna mnohem méně. Z nějakého důvodu se místo o poctivosti mluví o slušnosti, ačkoli obě slova nejsou synonymní.

Na slušnost psaný zákon není. A vzhledem ke zmíněné české lásce k sympatické neotesanosti bych řekla, že celé slovo dostává ještě nejasnější obrysy. Nevyjádřím to přesně, ale pracovně si prozatím definujme pojem takto: Slušní lidé jsou zkrátka ti, co mě neštvou. Ať už je to tím, že nekradou, nebo tím, že nedělají v noci hluk, nebo tím, že se nepovalují před domem na lavičkách.

Je bezdomovec sedící před zvonokoskou poštou, který všechny kolemjdoucí hlasitě zdraví, slušný, i když je špinavý a nejspíš i trochu opilý?

A jaký vztah mají slova slušnost a poslušnost? A příslušnost?

Vraťme se ke slušným lidem jako těm, kteří mě neštvou. Proč mě neštvou? Je to nejspíš proto, že jsou to lidé, kteří přísluší ke stejné názorové, sociální, kulturní skupině jako já. Jsou to lidé, kteří poslouchají stejné pány jako já - ať už je tím pánem nějaký sociální zvyk daný kulturně, ať už je to norma morální nebo zákonná. A protože ke kulturním sociálním zvykům patří i jisté drobné kulturní přestupky proti zákonu, nepochybuje se o slušnosti člověka, který třeba zaplatil pár tisícovek do kapsy určitého lékaře, ačkoli to nejspíš tak úplně legální a poctivé není (či nebylo).

Myslím, že past slova slušnost užívaného naší politickou elitou je přesně zde a přestupkový zákon o tom jasně svědčí. Apel na slušnost je v tomhle případě totiž apelem na netoleranci vůči jinakosti druhého, přestože tahle jinakost může být v mezích zákona, zatímco slušní lidé můžou občas udělat i něco nepoctivého. Na to být zařazen jako neslušný stačí, že naši páni jsou jiní.

Vzrůstající netolerance české společnosti jde tak se slušností pěkně ruku v ruce. Čím víc voláme po tomto významu slušnosti, tím jsme netolerantnější k pánům jiných. Podobné nálady pak vedou i ke stříhání neslušných hár mániček.

A s velkým zjednodušením lze říct, že politici lákající na tato slova voliče se klidně dále nazývají všemi jmény, ukazují na sebe prostředníčky, páchají další celou řadu necivilizovaností a dokonce a hlavně i nepoctivostí a Češi dokola mluví o tom, jak tahle společnost potřebuje slušnosti více, aniž by se zamýšleli nad tím, co že to slušnost je.

Na slovo slušnost v našem současném českém kontextu je ale záhodno dávat dobrý pozor. A naopak vám i sobě přeju více civilizovanosti a poctivosti.

15 komentářů:

  1. Výborný článek, mám chuť napsat něco podobného o Dánsku:-) Uvědomila jsem si, že v dánštině slovo slušnost ve smyslu tom českém (které chápu podobně jako ty ve smyslu konformita) neexistuje. Respektive tady se s tím moc nemazlí a rovnou je to nazváno jako "nedánské" případně "nekřesťanské".
    Jinak slušnost ve smyslu zdvořilost tady má taky podivné formy, myslím, že průměrného zvonokosana by tady už po týdnu trefil z těch divochů šlak:-)
    Na druhou stranu, politici působí civilizovaně a neumím si představit, že by tady někdo volil ochlastu typu Zemana:-) No, slušnost je zřejmě především komplikovaná:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ve francouzstine take v podobnem vyznamu asi neni, nebo jeste vlastne existuje slovo "politesse", ale v kontextu verejneho zivota ho rozhodne nenajdete. Zvlastni, ze v Dansku jo, ale spon na to jdou trochu vic "uprimne". Az pri psani clanku me pak napadlo, jak pisu, ze slusnost je v po-slusnost a pri-slusnost, coz me jako lacaniana velmi pobavilo a doslo mi, proc u nas bylo zvolene prave tohle slovo, zvlast po dvaceti letech normalizace. A ne treba slovo cest, poctivost atd. O to vetsi pozor je treba si dat, zvlast, kdyz se s nim ohaneji strany, ktere pak za neslusne (neprizpusobive, nemakacenky....) oznaci, koho se jim hodi, jako obetniho beranka a "slusni lide" jim na to skoci jedna dve. Nejhorsi je na tom, ze i lide, kteri budou temi pristimi neslusnymi (a mam ted na mysli konkretni priklad, neplacam jen do vetru).


    Komplikovane to je, to jo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem zapátrala ve slovníku spisovné dánštiny a slovo "neslušný" existuje, i když to ještě není úplně ono a hlavně se vůbec nepoužívá (googlovala jsem jako divá a příslušné slovíčko v tomto významu ani jednou). Zato slovo "nedánský" neboli udansk pro jistotu ve slovníku vůbec není (google 45900 odkazů)...:-)
      Taky mě ještě napadlo, že ty buranské manýry českých politiků zřejmě souvisí s komunismem, kdy největším vkladem do vysokých funkcí byl dělnický původ... O přestupkovém zákoně nevím zhola nic, ale jestli se nějakému chytrolínovi podařilo rozlišit slušné lidi od neslušných, tak začíná být nebezpečno:-)
      P.S.: Uvedla jsem odkaz na tvůj článek z mého o tom, co je nedánské, doufám, že je to ok, pokud ne, odstraním

      Vymazat
    2. Vazne zajimave, srovnat google a slovnik!!!! Analyza jazyka evidentne prinasi v Dansku zajimavy vysledek.

      Odkud pochazeji ty buranske manyry nevim, preci jen, ne proto, ze je nekdo delnik, musi byt tez buran cili chovat se jako divoch. Spis si myslim, ze je to tim, ze za normalizace, prinejmensim, uz komunismu neveril nikdo, ale ti nejvetsi vychcanci, lide bez skrupuli, ho uzivali k budovani kariery, at byli doktori, delnici, ucitele, nebo cokoli dalsiho. Jista noblesa je lidem bez skrupuli vzdy podezrela, a take byla leta stigmatizovana jako burzoazni prezitek. A jelikoz dnes vidime v politice tolik lidi bez skrupuli, trend pokracuje...

      Co se tyce prestupkoveho zakona, jde o to, aby obce mohly zakazat na urcitou dobu (napr. tri mesice) vstup cloveku, ktery v nich spachal nejaky prestupek, a pokud nema v obci trvaly pobyt. Napriklad byl opily na verejnosti. Zakon prosel parlamentem a senatem, Klaus ho vetoval (sice nevim proc, ale rekla bych, ze nam narcisismus naseho vseznalka mozna prave poslouzil tim spravnym smerem, na rozdil od beznych situaci....samozrejme to rikam s trochou nadsazky, preci jen Klaus navzdory jiste osobnostni vyjmecnosti neni hloupy). Samozrejme je to zakon porusujici Listinu zakladnich prav a svobod. Mimochodem, navrhli ho poslanci za ODS.

      Za odkaz moc dekuju a tesim se, ze si prectu tvuj clanek.

      Vymazat
  3. naprosto výstižné,s napětímjsem čekala co z tho vyleze a klobouk dolu. to co jen tuším a nejasně vnímám, dokážeš skvěle vyjádřit. skvělé teď už vím proč mě vynucovaná slušnost tak vysíra :o) je to netolerance na druhou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky! Nevim, jestli na druhou, ale je to jen pekne prevlecene.

      Vymazat
  4. Moc hezký článek, ostatně jako vždy :o)).
    Miluju Francii a místní lidi, kteří spolu dokáží veřejně "láskyplně" - slušně žít. Z pouhých 14 dnů dovolené si každý rok odvážím spoustu energie na život u nás v Čechách. Abych jako zaměstnanec veřejné správy vydržel ten psychický teror, co se týče komunikace s návštěvníky zámku :o)). Jen to zdravení na ulici, příjemná nezávazná konverzace v obchůdcích a restauracích. Kolemjdoucí mi přejí dobrou chuť, když na lavičce baštím nějakou místní dobrotu.
    Asi jsem trochu odbočil od tématu... ale je to tak a ne jinak. Jak hlásá Saša Rašilov: "Mravnost nade vše!" ...a taky slušnost a poctivost.
    S pozdravem ze zámku Červené Poříčí.
    Marcel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Počkeej, to nebyl Rašilov, to byl Hugo Haas, myslím!
      "Jamajka."

      - že s etedy vměšuu takhle opravně; to proto, že mám ty staré filmy v oblibě.

      A měla jsem dojem, že jsme tu komentovala včera, ale asi to bylo u předešlého článku.

      Vymazat
    2. Komentovala, cetla jsem tvuj komentar....ale nevim, kam se podel. Ze by se tu komentare zase zacaly ztracet?

      Vymazat
    3. Diky za komentar, Marceli! A preju peknou dovolenou...a dobrou chut!

      Vymazat
    4. Pravda Hugo Haas, ale klidně by to mohl říct i S.R. :o).
      To jsem, ale chytrolín. Všem hezký den.
      Marcel

      Vymazat
  5. "Ty na to kapeš!!", mi před časem řekl jeden cizinec, kamarád z Arabského poloostrova - a uběhlo několik hodin, než jsem pochopil, že se snažil vytříbit svou perfektní češtinu rčením o tom, že jsem na to kápnul. Na rozdíl od něj to tak ale můžu říct, protože jsi "na to kápla" hned několikrát :-)
    Ať už mluví politici o slušnosti, nebo o poctivosti, zaráží mě, že to mohou, přibližně ve čtyřletých cyklech, neustále opakovat a nějakým zvláštním kouzlem to pořád prochází. Pokaždé je to lidmi polykáno, stráveno a jede se dál. Ale faktem je, že možná tou záměnou smyslu, významu těchto dvou slov (a jejich nadužíváním v nesprávných souvislostech), to je asi způsobené.
    Hernajs.... docházejí mi baterky v noťasu a jsem, tak nějak, v přírodě - jdu se jí kochat, snad to nezapomenu a ještě se vrátím, pardon :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak mi to trvalo déle, než jsem myslel... a samozřejmě jsem ztratil nitku, už nevím přesně, na co jsem chtěl navázat. Občas člověk přemýšlí, kde ta móda hrubšího, méně slušného chování začala. Tedy aspoň si myslím, že jde o "módu". Jestli to byla původně jen snaha o odlišení sociálních vrstev, nebo čistě ekonomický boj při zajištění devalvace hodnot (s převedením hodnot na čistý materialismus), to netuším :) Ale říkám si, že určitý cyklus bude stále zachován - aby někdo mohl vylepšit svou kvalitu, musí mít předtím horší, nejlépe na samém dně, v tomhle případě dně morálky. Pak teprve přijde móda odlišování se slušným chováním a bude tak opět slavnostně objeveno :-) Tragédií zůstává, když je poctivý člověk nucen maskovat své dobré vlastnosti a naopak...

      Vymazat